tisdag 23 april 2013

Humlebo


De humlorna som vi ser just nu är det de som ska starta ett helt nytt humlesamhälle. Humlorna blev befruktade förra sommaren och har sovit hela den långa vintern. Nu börjar de vakna och leta efter föda. Så fort dem har ätit sig mätta börjar de leta efter något bra ställe att bygga sitt bo på. Boet byggs på lite olika platser, beroende på vilken humleart det handlar om. Jag har bestämt mig för att stödja humlebostadsmarknaden och byggt ett bo till jordhumlor. Om de får välja själva då bor de gärna i ett övergivet sorkbo. Vill man bygga ett bo själv då är det bra om man får tag på material från ett sådant sorkbo.


Det där är inget sorkbo men en ingång till en tunnel som antagligen sorkar byggde i gräset under vintern. Jag har plockat gräset runt hålet med förhoppning att det luktar åtminstone lite sork. Men jag glömde bort det där med sorkfeber

Det ska man absolut inte glömma. Nu hoppas jag på det bästa!!! 


Ett humlebo kan man enklast bygga i en vanlig lerkruka. Lerkrukan bör ha ca 15 cm i diameter. Jag fyllde krukan med det torra gräset som jag hade plockat. Sedan vände jag upp och ner på krukan och grävde ner den i jorden. Botten på krukan ska hamna på samma höjd som jordytan. Jag la några stenar runt krukan. Stenarna ska skydda ingångshålet från till ex regn men inte täppa till det.

Så ser humeboet ut just nu: 


Jag ska låta bli att klippa gräset runt boet så att humlorna får en bättre omgivning. Boet byggde jag med hjälp av boken "Vilda grannar" som Naturskyddsföreningen har gett ut.


1 kommentar:

  1. Vad du är snäll mot humlorna, nu får vi hoppas att du snart får hyresgäster. Och vem vet, då kanske de hamnar på bild och bli kändisar genom din blogg ;-)

    Lycka till med humlorna och tack för att livsflyt.se är med i din blogglista!

    SvaraRadera