torsdag 9 maj 2013

Nya gäster i syrénträdet


Egentligen hade jag tänkt att stänga fågelmatningen för den här säsongen. För några veckor sedan fick jag dock en stor hink talgbollar. Jag var lite bekymrad för de köpta talgbollarna var inte någon favorit bland mina fåglar. Inte ens i vintras. Dessutom är det inget att spara på till nästa säsong. Så jag fortsatte med att hänga bollarna i syrénträdet. På bara ett par veckor har de nästan tagit slut! En stor flock gråsparvar har hittat till mig och slukar talgbollarna såsom jag slukar choklad. Och nu vet jag inte vad jag ska göra! Ska jag fortsätta med att mata fåglarna eller ska jag sluta? Numera bör det finnas gott om insekter så fåglarna kan hitta sin naturliga föda lätt. Eller har jag fel? Samtidigt som de kanske behöver tillgång till lite snabb mat eftersom de häckar för fullt just nu? Jag är verkligen i valet och kvalet.   


Även hackspettarna fortsätter med att komma hit. De kommer en i taget tidigt på morgonen och innan solen går ner. Jag antar att när den ena äter här så sitter den andra i boet. Enstaka blåmesar och talgoxar syns också i syrénträdet då och då. Men gråsparvarna är här jämt...

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Oj, så mycket fart du har på din matning. Jag brukar faktiskt mata året runt även om antalet besökare går upp och ner. Det känns som de vuxna fåglarna förser sig ganska så snabbt underhäckningen för att sedan kunna leta insekter som de matar ungarna med. Tror absolut att det fyller en funktion både för fåglarna och dig att mata på ett tag..
    Ha en fin dag!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Tack Ingemar. Jag tror att jag ska fortsätta med matningen men jag får helt enkelt dra ner på den lite. Jag hittar inga talgbollar i affärer så jag kommer nog att tillverka egna.

    SvaraRadera
  3. hej anna:n

    vad det värmde så gott att läsa din fina kommentar anna<3 och som ofta...så kan jag inte annat än att hålla med dig<3 vi verkar ha denna "gåva" både du och jag...så jag känner att du skulle förstå mig utan vidare, vad jag menar...<3 det känns så gott att bli helt förstådd i detta...<3

    å sen att vi båda heter anna, det är ju lite tossigt dä;-) *hihi*

    det kanske kommer en dag då vi kan träffas i "den riktiga världen" -Annorna;)

    -å du...jag gör faktiskt som ingemar härovan, jag matar oxå året runt, men på sommaren serverar jag endast talgboll en eller två stycken..ifall det finns någon som har svårt att hitta mat, så vet dom att det finns här<3 så det gör du absolut inget fel i att fortsätta mata dom små liven..och som du skriver, så är det ju tur att vi kan göra egna när/om talgbollarna tar slut i hinken.

    varm kram om dig<3...och tack...igen för din så värmande kommentar anna<3

    SvaraRadera