tisdag 23 juli 2013

Sommaridyll på Ridön

 
Idag har jag besökt Ridön, en av de öarna som ingår i naturreservatet Ridö - Sundbyholmsarkipelagen. Antingen får man paddla, segla eller ta m/s Havsörnen dit. Jag valde det sista alternativet och köpte en dagsresa till ön.
 
Man kan också köpa ett helt upplevelsepaket och upptäcka ön från en vagn.
 
 
Men det tyckte jag var lite överkurs och bestämde mig för att upptäcka Ridön på egen hand och egna ben. 

 
Jag hittade stigar som kantades av massor med små, söta hallon. Jag plockade nävar fulla med bär och glömde bort tiden.
 
Sådant ska man inte göra när man ska hem samma dag ju. Själv tyckte jag att allt var frid och fröjd. Tills jag upptäckte att jag var vilse! Ridön är inte alls så stor men jag ville ju se mer av den än bara skog. 

 
Ooo, vilken lättnad jag kände när jag till slut hittade vägen.
 
För att fira det tog jag sikte på det närmaste caféet, dvs Cafe Magasinet som ligger högt uppe på en kulle.

 
Lägg märke till de alldeles gula gräsmattorna. Det är verkligen en torr sommar. Alldeles för torr, till och med.

 
Jag åt världens godaste blåbärspaj och tittade runt. Hela ön är som en sommaridyll, man vill liksom stanna där länge, länge...


Och att stanna där, det kommer jag att göra någon gång i framtiden. På ön finns det nämligen ett vandrarhem som man kan övernatta på. Då kan man utforska ön i lugn och ro, utan att ha någon tidspress på sig. Den kände jag, tidpressen. Klockan tickade iväg och vips, så var det dags att gå tillbaka till bryggan och ta båten hem.
 

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga foton du har tagit, verkligen så att man vill besöka den ön !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Beautiful pictures, beautiful location, fantastic setting for a holiday :) Regards

    SvaraRadera
  3. nu måste jag ju oxå dit!
    mvh Agneta

    SvaraRadera