lördag 27 juli 2013

Vårtbitarnas spelmansstämma

 
Ljudet var öronbedövande. Jag stod stilla mitt bland de överblommade tistelblommorna och lyssnade. Runt omkring mig hade vårtbitarna sin spelmansstämma. De fanns precis överallt. Jag har aldrig sett något liknande. Jag menar, jag har visst sett vårtbitare förut men inte i sådana mängder. Och när 100 hanar börjar spela då får man verkligen gåshud, trots att sommarkvällen är så varm... 
 


Här kan ni se både hane och hona. Honan (till höger) känner man igen på äggläggningsröret.

3 kommentarer:

  1. Njutbara bilder och en finurlig rubrik. Spelmansstämma! Låter härligt!
    Känner till den där känslan du fick med gåshud. Jag har också upplevt en liknande spelmansstämma för ett antal år sedan
    så jag förstår vad du menar

    SvaraRadera
  2. Z radością bym takiego koncertu wysłuchała. Cudowne pierwsze zdjęcie. Pozdrawiam serdecznie.

    SvaraRadera